Logo Diamant Juweelwinkel

DE DUURSTE HORLOGES WORDEN GEMAAKT VAN DE GOEDKOOPSTE GRONDSTOFFEN

De laatste jaren zien we de opmerkelijke ontwikkeling dat stalen (voornamelijk Rolex, Audemars Piquet & Patek Philippe) horloges voor meer geld worden verhandeld dan gelijke modellen in staal/goud of volledig goud. We duiken in de materie van de grote verschillen. Per slot van rekening is de grondstof RVS nog altijd 40.000! maal goedkoper dan de grondstof goud. Deze ontwikkeling blijkt echter niet van de laatste jaren. We duiken er eens in om te kijken wat stalen horloges zoveel gewilder maken dan vergelijkbare gouden of zelfs platina horloges.

Op moment van schrijven; juni 2021 is de bizarre ontwikkeling gaande dat volledig stalen modellen van de populairste horlogemerken en types van dit moment; De Rolex Daytona, Audemars Piguet Royal Oak en Patek Philippe Nautilus in de huidige markt in volledig stalen uitvoeringen duurder worden betaald dan vergelijkbare gouden modellen.

Patek Philippe heeft zelfs besloten hun meest populaire model, de stalen Nautilus 5711/A, waar een bizarre 10 jaar wachtlijst voor bestaat (en niet verkrijgbaar voor de gewone sterveling), niet meer te maken. Dit omdat het de drang naar staal de prestige en klasse van het gehele merk Patek Philippe dreigt te overschaduwen.

Patek Philippe 5711/1A 'Nautilus'

5711/a

Horloges gemaakt van goud zijn herkenbaar en geven de koper het gevoel de prijs die is betaald te rechtvaardigen. Platina of zelfs palladium horloges zijn voornamelijk exclusief en duur vanwege de complexiteit en exclusiviteit van de vervaardiging. Standaard RVS horloges zijn vaak goedkoop en worden ook wel ’sportief’ genoemd.

De laatste 10 jaar is minimaal 50% van de Zwitserse horloge uitvoer in staal. Patek Philippe wil nog slechts maximaal 30% van zijn productie in staal maken om hun beoogde klasse en exclusiviteit niet uit het oog te verliezen.

In de laatste vijf jaar zijn enkele van de duurste vintage horloges ter wereld; de Patek Philippe met referentie 1518 en een jaar later, de Rolex 8171 ‘Padellone’ voor respectievelijk 10 miljoen en 1 miljoen USD geveild. Beiden vielen op door het feit dat het horloge in zijn geheel uit staal was gemaakt. Roestvrijstalen horloges blijken een paradox in de wereld van van luxe horloges. Afgelopen jaar verkocht het in New York gevestigde veilinghuis Philips acht vintage Patek Philippe horloges voor meer dan 500.000 USD, allemaal roestvrijstalen complexe chronografen.

Rolex 8171 'Padellone'

Rolex Padellone

Patek Philippe 1518

patek philippe 1518 steel

De hoge prijs voor roestvrijstalen horloges blijkt gebruikelijk in de wereld van gecompliceerde vintage horloges.

Vooral in het topsegment, hoogwaardige horloges voorzien van de lastigste horologische complicaties als tourbillon en perpetual kalender. Gecompliceerde vintage uurwerken waren in die tijd al zeldzaam en duur en daarom hadden dergelijke horloges vaak een kast van goud of zelfs platina. Het was de high-end fabrikanten als Vacheron Constantin en Patek Philippe totaal ongewoon om staal te gebruiken voor hun gecompliceerdere topmodellen. Eigenlijk een logische keuze, maar wel iets waardoor juist deze horloges in staal buitengewoon zeldzaam zijn en in die tijd enkel op speciaal verzoek of bestelling werden gemaakt en waarom ze nog altijd erg zeldzaam blijven en zeker zeldzamer zijn dan gelijke modellen met edelmetalen kast.

Nu even terug naar de huidige tijd waarin stalen Rolex modellen, die zeker niet bekend staan om hun enorme gecompliceerdheid maar om eenvoud en doeltreffendheid óók voor hoge premiums worden verhandeld. Dit is enerzijds een bijzondere ontwikkeling maar kijkende naar de geschiedenis en vraag van de consument ook ergens wel logisch.

Conclusie

Voor fabrikanten in het topsegment blijkt een erg dunne lijn in het uitbreiden van het productaanbod om aan de vraag van de consument te voldoen met aan de andere kant het behoud van merk-perceptie en waarde. Rolex blijkt in dit geval heer en meester door vrij eenvoudige ‘sportieve’ horloges zonder ingewikkelde complicaties in dit segment te positioneren en zodoende bizarre waardeontwikkeling te creëren. Dit bijzonder fenomeen brengt het merk Rolex alléén maar meer meer speculatie en vraag in een markt waar andere grote merken het toch lastig vinden om mee om te gaan.

Geschreven door Rene Ruiter